Nyder du processen, eller fokuserer du mest på målet?

få hjælp til vægttabNyder du processen, eller fokuserer du mest på målet? (lydfilen ligger nederst i indlægget)

Som jeg har skrevet før, så er vi selvfølgelig aldrig kun det ene eller det andet, men vi har en tilgang vi oftest foretrækker.

Hvis du vil have et hint til om du er den ene eller den anden type, kan det være hvordan du går til opgaver, du skal løse.  Går du helst ikke i gang med noget, hvor resultatet har lange udsigter? Eller du ikke bryder dig om at deltage i aktiviteter, som du på forhånd ved, du ikke er særlig god til? Hvis du kan svare ja, så har du nok mest fokus på målet.

Jeg måtte lære at nyde processen.

Jeg har været nødt til at lære at være i processen, fordi jeg er meget resultatorienteret, nogle vil sige at jeg bare har et overordentligt veludviklet damp-gen og er født utålmodig.

Jeg kunne f.eks. have meget svært ved forældremøderne i mine børns skole. Her følte jeg, at nogle af de andre forældre var så procesorienterede, at de kunne snakke i timevis om noget, som (i mit hoved) var utroligt enkelt at beslutte.  Sommetider virkede det på mig, som om de kunne finde på at holde møde om, hvad klokken var.

Derfor var jeg også typen, som virkelig skulle tage mig selv i nakken for, at forsætte med styrketræning og løb, når jeg selvfølgelig ikke kunne se resultater af mine anstrengelser med det samme. Jeg holdt mig i mange år fra væk fra dansegulvet, fordi jeg ikke var særlig god til det.  At så karse var lige mig. Nemt og med hurtigt resultat.

Målrettethed er fint.

En vis form for målrettethed er fint, det forsyner dig med en god drivkraft. Men hvis du kun fokusere på dit mål, så kan der være en risiko for at du giver op, fordi du ikke når dit mål hurtigt nok og fordi du ikke indser værdien i processen. Du glemmer at være tilstede og nyde det der sker undervejs.

Hvis du kun motionerer for at blive sund, tabe dig og leve længere, så risikerer du at holde op efter noget tid. Der er ikke en umiddelbar gulerod, som holder dig til ilden hver gang du skal i gang med at motionere. Hvis du derimod fokuserer på det, der sker i din krop mens og lige efter du har trænet, altså i processen, så vil belønningen for anstrengelserne, være til at få øje på.

Modpolen til målrettet.

Modpolen til den målrettede er den procesorienterede. Hvis du ofte glemmer formålet og bare fortaber dig i det du har i gang lige nu, fuldstændigt uden tanke for konsekvenser eller mål, så er du mere en procestype.

Fokus på processen er vigtigt, det hjælper dig til at nyde dit liv mere. Og det at nyde livet er en væsentlig ingrediens til et varigt vægttab. Der er dog en fare for at gå helt over i den anden grøft, der hvor du kun fokuserer på processen.

Hvis du kun lægger vægt på processen, så risikere du helt at miste fokus på dit mål. Mennesker som kun fokuserer på at være tilstede i og nyde det de gør, løber den risiko at de fleste af deres valg bliver taget ud fra en vurdering om, hvad der her og nu kunne være dejligt, uden tanke for de langsigtede konsekvenser. Sætningen ”pyt, det feder først i morgen” er måske sagt første gang af en procesorienteret.

Nyttig selvdisciplin.

Jeg tror nogle eller måske mange af dem, der tager alt den tabte vægt på igen, gør det fordi de ikke indser de langsigtede konsekvenser af de små ubetydelige handlinger, de stille og roligt genindfører.  En pose vingummi om ugen giver en vægtøgning på 2,5 kilo om året. I løbet af 10 år er det 25 kilo. Så hvis du f.eks. er glad for vingummi, så kan løsningen være at skære noget andet væk, som ikke betyder så meget. Det er selvdisciplin, nemlig at vælge den løsning som både giver mest muligt nydelse, men som samtidig også sikrer dig det resultat du ønsker.

Hør lydfilen: Nyder du processen, eller fokuserer du på målet?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del dette indlæg: