Hvordan undgår jeg at tage på i julen?

Hjælp til vægttabHvordan undgår jeg at tage på i julen? (lydfilen ligger nederst i indlægget).

Er du en af dem som tænker: ”Hjælp hvordan kommer jeg igennem denne julemåned uden at tage på?”

Hvis du tænker noget i den retning, så er du ikke alene. Derfor vil jeg i dette indlæg give dig gode enkle tips til, hvordan du kan nyde julen, uden at det behøver at få konsekvenser for din vægt.

 

Decembers betydning for vægten.

Jeg vil lige starte med at sige en ting. Decembers betydning for vægten, er lidt overvurderet. Det er som regel ikke der problemet starter. Desuden vil du opdage, når du begynder at mærke din krops reelle behov, at der i januar kommer en helt naturlig trang til mere sund og let mad.

Du skal også være opmærksomme på den stressfaktor, der ligger i at bekymre sig om sin vægt hele tiden. December kan være stresset nok og vægtstress gør bare dele hele endnu hårdere. Stress er nemlig den mest overvægts fremkaldende tilstand, du kan være i.

Læs mere om de  tre lér.

De tre lér.

Jeg vil fortælle dig om de tre l ér og hvordan det at have fokus på dem, kan være med til at forandre din nervøsitet og frygt til tillid. Hvis du har disse tre begreber inde over alt hvad du spiser i december, så vil den blive helt anderledes end du er vant til.

 

Levende:

Med levende mener jeg, mad som kroppen kan kende. Meget af det halv- og hel fabriksfremstillede mad som vi kan købe i forretningerne, er så fyldt med kemikalier og tilsætningsstoffer, som kroppen ikke genkender og ikke ved hvad den skal bruge til. Derfor bliver de lagret, der hvor de gør mindst skade, nemlig i fedtdepoterne. Det er også sådan, at hvis vi går efter kvalitet og gode råvarer så vil vores forbrug automatisk mindskes, fordi kroppen får langt mere næring pr. gram.

Det er jo heller ikke altid, at den mad der har den ringeste kvalitet er billigste.

Så gør dig selv den tjeneste, at vælge kvalitet når du skal købe julegodter. Mørk chokolade, rigtigt marcipan og gode småkager der smager af noget.

 

Lidt:

Med lidt mener jeg både, det at smage på lidt af hvert, men også at øve sig i at spise mindre portioner. Mange der kæmper med vægten, har vænnet sig til alt for store portioner. Spiser du til du er stopmæt? Bliver du ved fordi du jagter den gode smag? Den smag som du forestiller dig ligger i næste bid. Sandheden er, at du kun kan smage noget ca. 8 gange. Resten af mundfuldene spiser du, fordi du bliver vildledt af hjernen.

En måde at ”narre” hjernen på, så den tror den er mæt, er at spise af småt service. Jeg har læst om et forsøg man lavede i to helt ens kantiner. Det handlede om betydningen af servicestørrelsen.  I den ene af de to kantiner ændrede man på størrelsen af tallerknerne. Det betød, at dem der spiste i den kantine med de små tallerkner, indtog 400 kc. mindre om dagen, end dem der spiste i den anden kantine.

 

Langsomt:

Noget andet der også kan påvirke mængden af det du spiser, er hvis du sætter dig for at spise langsomt og med rigtigt nydelse. Det vil sige, at du tager dig tid til, at smage på det du spiser.

Du vælger kun det mad, som virkelig smager dig og ikke det som andre ønsker at du spiser. Du tygger hver eneste mundfuld til den er flydende og du mærker jævnligt efter i din mave, om du er ved at være mæt.  Du lader din mave (ikke din hjerne) fortælle dig, når det er nok.  Hvis du spiser sådan, så vil du kunne nyde julen uden at tænke på din vægt. Vær opmærksom på at være tålmodig. Al begyndelse er svær og nye vaner tager tid at lære.

Og så husk at den fornemmelse for din krop, som du herved opøver, vil i januar hjælpe dig til hurtigt, at smide den smule du måske havde taget på.

Hør lydfilen: Hvordan undgår jeg at tage på i julen?

Del dette indlæg: